رژیم و تغذیه, سبک زندگی, سلامت جسم

مواد غذایی مناسب برای رژیم کبد چرب

 

1- قهوه برای کاهش آنزیم‌های غیر طبیعی کبد

مطالعات نشان داده‌اند که در افراد مبتلا به کبد چرب که قهوه می‌نوشند، میزان تخریب کبد چرب کمتر از مبتلایانی است که قهوه نمی‌نوشند. تصور بر این است که کافئین موجود در قهوه، میزان آنزیم‌های غیرطبیعی کبد را در افرادی که در معرض خطر بیماری کبد چرب هستند، کاهش می‌دهد.

2- سبزیجات برای جلوگیری از تجمع چربی

مطالعات نشان داده که بروکلی از ایجاد چربی در کبد موش‌های آزمایشگاهی جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم ‌پیچ به کاهش وزن کمک می‌کند.

3- ماهی برای کاهش التهاب و سطح چربی در کبد

مقدار اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی‌های چرب مانند ساردین، سالمون، تونا (ماهی تن) و قزل‌آلا بالاست. اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند وضعیت چربی کبد را کنترل کنند و میزان التهاب ناشی از کبد چرب را کاهش دهند.

4- بلغور جو دوسر برای تامین انرژی

کربوهیدرات‌های موجود در غلات کامل مانند جو دوسر، برای بدن شما انرژی تولید می‌کنند و همزمان در شما احساس سیری ایجاد می‌کنند که این موضوع در جلوگیری از افزایش وزن بسیار موثر است.

5- گردو برای بهبود وضعیت کبد

خانواده آجیل سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. تحقیقات نشان داده‌اند افراد مبتلا به کبد چرب که گردو مصرف می‌کنند عملکرد کبد در آنها بهبود می‌یابد.

6- دانه‌های آفتابگردان به دلیل محتوای آنتی اکسیدان

این دانه‌ها سرشار از ویتامین E هستند؛ آنتی اکسیدانی که منجر به حفاظت از کبد می‌شود.

7- روغن زیتون برای کنترل وزن

این روغن سالم مقادیر بالایی اسیدهای چرب امگا 3 دارد و برای آشپزی، سالم‌تر از روغن‌های دیگر و کره است. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روغن زیتون منجر به کاهش میزان آنزیم‌های کبدی و کنترل وزن می‌شود.

8- سیر برای کمک به کاهش وزن

این ماده غذایی ارزشمند نه تنها به غذا طعم می‌دهد، بلکه آزمایشات تجربی نشان می‌دهند که مصرف آن در افراد مبتلا به کبد چرب منجر به کاهش وزن و میزان چربی می‌شود.

9- چای سبز برای کاهش جذب چربی

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای سبز در جذب چربی تداخل ایجاد می‌کند. تحقیقات در این مورد همچنان ادامه دارد ولی چای سبز منافع دیگری مانند کاهش کلسترول و کمک به خواب نیز دارد.

10- شیر و محصولات لبنی کم چرب برای حفاظت در مقابل تخریب بیشتر کبد

از آنجا که لبنیات سرشار از پروتئین وی هستند، مصرف آنها می‌تواند از تخریب بیشتر کبد جلوگیری کند.

11- آووکادو برای حفاظت از کبد

تحقیقات نشان داده که آووکادو حاوی مقدار زیادی چربی سالم و مواد شیمیایی است که ممکن است روند تخریب کبد را آهسته کند. همچنین این ماده غذایی غنی از فیبر است و مصرف آن به کنترل وزن کمک می‌کند.

 

پرهیز غذایی کبد چرب

پرهیز غذایی کبد چرب

در صورتی که به کبد چرب مبتلا هستید، از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کنید یا مصرف آنها را محدود کنید. عمده این مواد غذایی منجر به افزایش وزن یا افزایش قند خون می‌شوند:

1- مواد غذایی حاوی قند بالا

2- غذاهای سرخ شده

3- مواد غذایی پرنمک

4- محصولات حاوی الکل

5- نان سفید، برنج، ماکارونی

6- گوشت قرمز

کبد چرب به وضعیتی گفته میشود که قطرات چربی در سلولهای کبدی تجمع پیدا میکنند و باعث اختلال در عملکرد آن ها میشود و در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری میتواند به بیماریهای مزمن کبدی و سیروز ختم شود.

ابتلا به بیماری کبد چرب میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از قبیل مصرف داروها، اختلالات متابولیکی مادرزادی و اختلالات متابولیکی اکتسابی مثل دیابت نوع ۲ و چاقی و سوتغذیه باشد.

کاهش وزن در افراد مبتلا به کبد چرب میتواند به بهبود بیماری بسیار کمک کند، در نتیجه توصیه میشود این افراد از مصرف غذاهای پر چرب و شیرین و همچنین پرخوری اجتناب نموده و به جای آن به مصرف انواع میوه و سبزی روی آورند چرا که حاوی آنتی اکسیدان هستند و به عمل سم زدایی کبد کمک میکنند.

همچنین برای درمان این بیماری معمولا مکمل ویتامین E نیز تجویز میگردد که جز مهمترین آنتی اکسیدان ها محسوب می شود و از منابع طبیعی آن میتوان به آجیل شامل گردو ، فندق، بادام و…و نیز روغن ذرت، روغن کنجد، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و … اشاره کرد.

در کنار موارد توصیه شده قبلی از انجام ورزش نیز نباید غافل شد و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. بی تحرکی یکی از عوامل ابتلا به اضافه وزن و کبد چرب می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *