رژیم و تغذیه, سبک زندگی, سلامت جسم

میوه و سبزیجات فراسودمند

امروزه تحقیقات وسیعی در مورد عملگرا بودن میوه و سبزی‌ها با رنگ‌های زرد، نارنجی و سبز به عمل آمده است.

اثرات فراسودمند این گیاهان به محتوای فیبری و برخی ترکیبات موجود در آن‌ها همچون فلاوونوئیدها و رنگدانه‌های آنتی اکسیدانی نسبت داده شده است.

رنگدانه‌ها در میوه‌ها و سبزیجاتی همچون هویج، ترب، گوجه‌فرنگی، اسفناج، پرتقال، نارنگی، زردآلو، انبه، هلو، شلیل، طالبی، هندوانه، کدو حلوایی، نخودفرنگی، ذرت شیرین و فلاونوییدها در لوبیای سویا، چای، کاکائو، کلم بروکلی، سیر، زردچوبه، گیلاس ترش و بسیاری از توت‌ها به وفور یافت می‌شود

این ترکیبات می‌توانند رادیکال‌های مضر حاصل از واکنش‌های اکسایشی ایجاد شده در بدن را خنثی و از بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی، آسم، ورم مفاصل و اختلالات بینایی بکاهند.

لازم است بدانید حرارت یا پخت ملایم و کوتاه‌مدت سبزی‌ها و میوه‌های رنگی در مقدار کمی روغن گیاهی می‌تواند میزان جذب رنگدانه‌ها را تا چند برابر افزایش دهد.

به عنوان مثال قدرت جذب رنگدانه گوجه‌فرنگی در محصولات فرآوری شده آن همچون رب و سس بالاست. همچنین اختلاط شیر با آب هویج به سبب چربی شیر به جذب بهتر رنگدانه‌های هویج کمک خواهد کرد.

البته بد نیست بدانید دریافت ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از رژیم غذایی در مدت زمان کوتاه تأثیر چندانی بر سلامت یا جلوگیری از بروز بیماری‌ها نخواهد داشت.

دریافت زیاد این ترکیبات هم هیچ نوع عارضه جانبی یا علائم مسمومیتی ندارد و تنها زیاده‌روی در میوه‌های زرد و نارنجی موجب تغییر رنگ پوست به‌ ویژه در نواحی دست، پا و صورت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *